اگر قصد دارید در سال ۲۰۱۸ سئو سایت خود را تقویت کنید و جایگاه بهتری نسبت به رقبا کسب کنید باید به CTR یا نرخ کلیک کاربران در نتایج گوگل توجه ویژه ای داشته باشید. در سری آموزشی تکنیک های سئو ۲۰۱۸ به الگوریتم RankBrain و تاثیر آن بر سئو اشاره کردیم که نشان دهنده تاثیر نرخ کلیک بر رتبه بندی نتایج گوگل است. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا بدانیم CTR چیست و پس از آن تکنیک های افزایش نرخ کلیک را به شما آموزش میدهیم.
قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.
زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.
تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه
مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو ۱۰ درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای ۱۸ درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند. همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.
اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.
به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد.
نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر ۲۰۱۷ و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های ۲،۳، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.
طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هریک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه براینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.
آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.
زمانیکه کاربر لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف میکند و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.
عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. قبلا مقاله ای برای آموزش سئو عنوان صفحه منتشر کرده ایم که میتواند برای شما جذاب باشد. ولی در این بخش در مورد سئو صحبت نمیکنیم بلکه قصد داریم شانس کلیک را افزایش دهیم.
به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.
امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارز
توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف ۳۲۰ کاراکتر افزایش داد.
هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ودیوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید.
احتمالاشما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که همانند تصویر زیر و به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. برای درک مفهوم نشانه گذاری استاندارد مقاله Schema چیست را مطالعه کنید.
بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.
بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.
حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.
افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که افزایش C
یکی از اولین روش هایی که به ذهن متخصصین سئو میرسد ایجاد کلیک های غیرواقعی برای سایت است. اگر واقعا نرخ کلیک میتواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشد میتوانیم ربات هایی طراحی کنیم که با IP های متفاوت عبارت مورد نظر ما را جستجو کرده و بر روی سایت ما کلیک کنند. با این کار CTR ما به شدت بالا میرود.
خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) این تکنیک نه تنها تاثیری بر بهبود جایگاه شما نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما توسط گوگل شود. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات از کاربر دارد که به او اجازه میدهد به راحتی این رفتار را شناسایی کند. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجو های پیشین و … که برای یک ربات قابل تعریف نیستند.
علاوه براین همواره در مقالات آموزش سئو تاکید کرده ایم که تکینک های فریبنده در کوتاه مدت ممکن است تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشند ولی در درازمدت آسیب های جدی به سئو سایت شما وارد میکنند.
ممکن است تصور کنید که با استفاده از نیروی انسانی واقعی و با اکانت های گوگل میتوان این رفتار را شبیه سازی کرد. بله در صورتیکه کاربران واقعی این رفتار را انجام دهند میتواند بر رتبه شما تاثیرگذار باشد ولی این تعداد کاربر را از کجا به دست می آورید؟
برخی کلمات ارزشمند ممکن است در روز هزا
اگر تجربه ای از بهبود جایگاه خود با افزایش نرخ CTR یا حتی از دست رفتن جایگاه به دلیل نرخ کلیک پایین دارید با ما در میان بگذارید. مشاورین وبسیما پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.
منبع وب سیما